Kierowanie reklam tekstowych w wyszukiwarce Google odbywa się przy pomocy słów kluczowych. Słowa te występować mogą w określonych dopasowaniach, które określają jak bardzo dane słowo kluczowe ma odpowiadać frazom wpisywanym w wyszukiwarce. Stosowanie różnych wariantów tych samych słów pomaga utrzymać kontrolę nad tym jakie zapytania użytkowników generują kliknięcia w kampanii reklamowej.
Jakie są typy dopasowań słów kluczowych?
W Google Ads stosować można trzy typy dopasowań słów kluczowych: przybliżone, do wyrażenia oraz ścisłe.
Dopasowanie przybliżone (broad)
Stosując ten typ kierowania możemy spodziewać się wygenerowania bardzo dużego ruchu, który niekoniecznie może być bardzo dobrej jakości. Na słowo kluczowe w dopasowaniu przybliżonym, reklama może wyświetlić się na zapytania, które uwzględnimy w danym słowie, ale również na zapytania, które będą z nim powiązane w mniejszym lub większym stopniu. Pozwala to na dotarcie do większej grupy osób i zapewnienie sobie większej liczby kliknięć, poświęcając przy tym mniej czasu na definiowanie wielu słów kluczowych. Minusem dopasowania dopasowania przybliżonego jest generowanie ruchu z zapytań, które system określił jako bliskoznaczne, ale nie są one adekwatne do promowanej usługi.
Dodając do kampanii słowa kurtka męska w dopasowaniu przybliżonym, pojawić możemy się np. na kurtki męskie, okrycia męskie, kurtka dla mężczyzny, płaszcze męskie, kurtki, itp. Zauważ, że jako wyraz bliskoznaczny pojawił się płaszcz. Tu pojawia się pytanie czy w ofercie byłyby również płaszcze i czy takie zapytanie jest odpowiednie. Z kolei bardzo ogólne słowo kurtka może odnosić się do kurtek damskich i dziecięcych.
Broad potrafi odkryć przed nami nowe słowa, których nawet nie braliśmy pod uwagę. Okaże się wielokrotnie, że takie odkrycia słów będą skutecznie generować konwersje. Warto jednak zaglądać bardzo często do raportu wyszukiwanych haseł, aby móc kontrolować jakie zapytania faktycznie generują kliknięcia w kampanii. W przypadku słów, które nie będą pasowały z pewnością warto jest je wykluczać, aby wyeliminować w przyszłości wyświetlanie na zapytania, które nie będą skuteczne.
Słowa kluczowe w dopasowaniu przybliżony stosujemy bez dodawania żadnych oznaczeń przed i po słowie kluczowym.
Dopasowanie do wyrażenia (phrase)
Phrase jest węższym kierowaniem niż broad. Stosując ten typ dopasowania zasięg nie będzie już tak duży, jednak jakość zapytań z dużym prawdopodobieństwem będzie o wiele większa. Reklama pojawi się jeżeli użytkownik wpisze frazę o tym samym znaczeniu, nie musi być to jednak identyczne słowo które zostanie zdefiniowane w ustawieniach kampanii.
Słowa w dopasowaniu ścisłym umieszczamy w „cudzysłowie”
Dopasowanie ścisłe (exact)
Najwęższy typ dopasowania, nad którym mamy największą kontrolę. Bardzo precyzyjnie określa słowa kluczowe na jakie wyświetlona zostanie reklama, jednak zawężamy tym samym grupę odbiorców do których dotrą reklamy tekstowe.
Słowa w dopasowaniu ścisłym umieszczamy w [nawiasie kwadratowym]