Konwersje w Google Ads, pod które najczęściej optymalizowane są kampanie

Konfiguracja śledzenia konwersji w Google Ads to jedna z najważniejszych czynności jaka powinna zostać wykonana zanim jeszcze kampania zostanie włączona i zacznie dostarczać ruch na stronę internetową. Konwersje umożliwiają śledzenie działań użytkowników w witrynie, co pozwala zrozumieć jak zachowują się użytkownicy na stronie, jak skuteczne są działania reklamowe i czy kampania, którą prowadzimy jest efektywna. Konfiguracja śledzenia konwersji jest bardzo prosta, jednak bardzo wielu reklamodawców nie korzysta z tej funkcjonalności. W tym wpisie dowiesz się najważniejszych informacji na temat konwersji Google Ads

Co to jest konwersja?

Konwersja to działanie, które liczone jest kiedy użytkownik wykona pożądane przez nas działanie na stronie internetowej po uprzedniej interakcji z reklamą. I to w zasadzie tyle z definicji, więc przejdziemy do przykładów..

Konwersją mogą być m.in.:

  • Transakcje online wygenerowane w e-sklepie
  • Wykonanie połączenia telefonicznego do Twojej firmy.
  • Wysłanie zapytania poprzez formularz kontaktowy na stronie
  • Zapisanie się do newslettera
  • Pobranie pliku, np. e-booka
  • Kliknięcie elementów na stronie, np. przycisku „Dodaj do koszyka”
  • Instalacja aplikacji
  • Zarejestrowanie się
  • Wyświetlenie konkretnej strony w witrynie

Sposób zliczania konwersji

Odnotowanie konwersji Google Ads w danym dniu nie oznacza, że została ona wygenerowana dokładnie tego dnia. Ten typ konwersji korzysta z tzw. Okna konwersji po kliknięciu, które domyślnie ustawione jest na 30 dni. Jeżeli użytkownik kliknie w reklamę i dokona konwersji w ciągu 30 dni (nawet bez ponownej interakcji z reklamą) to zostanie ona odnotowana w panelu Google Ads i przypisana do dnia, w którym użytkownik wszedł na stronę po kliknięciu w reklamę.

Przykłady:

  • Jeżeli użytkownik kliknie reklamę dziś i za 7 dni wejdzie na stronę przez bezpłatne wyniki organiczne to konwersja Google Ads zostanie odnotowana
  • Użytkownik kliknął reklamę 20 dni temu, dziś wrócił na stronę również po kliknięciu w reklamę. Konwersja zostanie dopisana do dzisiejszego kliknięcia.
  • Użytkownik kliknął w reklamę 31 dni temu i dziś wrócił na stronę po wpisaniu adresu URL (wejście bezpośrednie – direct). Konwersja nie zostanie odnotowana w panelu Google Ads.

Konwersje w Analytics i Google Ads

Dane o konwersjach są zliczane w inny sposób w tych dwóch usługach. Zatem jeżeli np. raporty o transakcjach wygenerowanych przez sklep internetowy prezentują różne dane w Google Analytics i Google Ads nie musi to oznaczać, że konfiguracja jednego lub obydwu narzędzi jest niepoprawna.

Google Analytics przypisuje konwersję (cel) w chwili realizacji danego celu. Jak już wiesz Google Ads odnotowuje konwersję nawet jeżeli użytkownik powróci na stronę bez kolejnej interakcji z reklamą w przeciągu zdefiniowanego okresu czasu.

Tworzenie konwersji

Aby rozpocząć tworzenie konwersji rozpoczynamy od utworzenia Nowego działania powodującego konwersję.

W kolejnym kroku wybieramy jaki rodzaj konwersji chcemy stworzyć.

  • Witryna – pozwala na stworzenie kody konwersji, który umożliwi zliczanie dowolnych konwersji w obrębie witryny internetowej, np. wysłania formularza, rejestracji, sprzedaży online i innych wspomnianych we wcześniejszej części wpisu w akapicie dotyczącym czym jest konwersja.
  • Aplikacja – daje możliwość śledzenia liczby instalacji aplikacji, ale również działań w obrębie aplikacji np. zakupów
  • Połączenia telefoniczne – umożliwiają zliczanie połączeń z reklam, połączeń z numerem telefonu widocznego na stronie internetowej czy też kliknięć numerów telefonów na stronie mobilnej
  • Importuj – pozwala na automatyczne pobieranie danych o konwersjach z innych usług, np. Google Analytics, Salesforce, ale również danych o konwersjach offline.

W dalszej części skupimy się na tworzeniu konwersji – Witryna. Po wybraniu tego rodzaju konwersji pojawi się klika pól do uzupełnienia.

Na początku definiujemy kategorię konwersji. To pole służy grupowaniu stworzonych konwersji na koncie reklamowym. Bywa i tak, że na jednym koncie Google Ads jest kilkanaście lub jeszcze więcej różnych konwersji. Przypisanie kategorii ułatwia zidentyfikowanie za co dana konwersja odpowiada.

W dalszej części nadajemy nazwę konwersji, które będzie dla nas zrozumiała, np. „Wysłanie formularza”, „Transakcja Google Ads”, „Pobranie ebooka”, „Zapis do newslettera”

Możesz również przypisać wartość dla tworzonej konwersji jeżeli potrafisz oszacować ile jest ona dla Ciebie warta. Nie musisz jednak uzupełniać tego pola i bardzo często pozostawia się je puste – wystarczy zaznaczyć „Nie używaj wartości dla tego działania powodującego konwersję”

Ustawienie w sekcji Liczba określa czy konwersja zliczy się tylko jeden raz w danym oknie konwersji czy każdorazowo kiedy kod konwersji zostanie wywołany na stronie. Warto wybrać opcję „Jedna” dla wysłanych formularzy kontaktowych, z kolej „Każda” zalecana jest w przypadku transakcji w sklepie internetowym.

Już wiesz, że Okno konwersji po kliknięciu domyślnie ma wartość 30 dni. Możesz je zmniejszyć do w tygodnia lub rozszerzyć do 90 dni.

Konwersje mierzone są również po wyświetleniu angażującym ( np. po obejrzeniu filmu) oraz po obejrzeniu. W obydwu tych przypadkach konwersja odnotowywana jest jeżeli użytkownik odwiedził stronę bez uprzedniego kliknięcia w reklamę i przejścia do witryny.

Jak wdrożyć kod konwersji?

Są trzy sposoby implementacji tagu konwersji w witrynie. Pierwsze dwa wymagają specjalistycznej wiedzy, a przynajmniej podstaw, aby móc taki kod poprawni wdrożyć w kodzie witryny internetowej. Trzeci sposób z użyciem Google Tag Manager jest bardzo prosty i nie wymaga dużej wiedzy.

Related Posts