Prężnie rozwijający się marketing internetowy spotyka się z coraz większym zainteresowaniem firm, chcących sprzedawać swoje produkty i usługi w sieci. Bycie online jest już powszechne wśród ludzi na całym świecie. Jako, że firmy podążają za swoimi klientami i chcą wykorzystać okazje do sprzedaży swoich usług – decydują się na wejście w marketing internetowy niekiedy bez żadnej wiedzy na ten temat. Powiększający się rynek marketingu internetowego to również wzrost zapotrzebowania na specjalistów w tym zakresie. Osoby, wkraczające w świat marketingu internetowego na starcie stykają się z wieloma pojęciami i narzędziami, z których część może być w ogólnie nie zrozumiała dla kogoś kto nigdy nie miał styczności z tego typu tematyką.
W tym artykule wyjaśnimy różnice pomiędzy dwoma narzędziami. Różnią się od siebie i to bardzo. Wykorzystywane są w innym celu. Jednak efekt końcowy w postaci reklam graficznych, które można zobaczyć – sprawia, że osoba, która nie zna tych narzędzi nie wie tak naprawdę gdzie zostały one stworzone. Mowa o Google AdSense i Google Ads, które używane są do emisji reklam w sieci reklamowej Google. Przyjrzyjmy się tym dwóm odrębnym usługom od Google. Sprawdźmy do czego można je wykorzystać.
Reklamy graficzne
Oto reklamy w sieci reklamowej. Niektórzy mówią na nie „AdSense”, inni używają zwrotu GDN (od Google Display Network). Często można usłyszeć, że są to po prostu „reklamy banerowe w Google”, „banery Google Ads”. Być może są jeszcze inne określenia, więc nie zdziw się jeżeli w przyszłości usłyszysz kolejne wersje.
Stosowanie nazw odnoszących się do dwóch różnych usług Google’a spowodowało, że nie do końca zrozumiałe jest co tak naprawdę potrafią obydwa systemy i jaką rolę ma każdy z nich w emisji reklam w sieci reklamowej Google. Wyjaśnimy to w dalszej części, ale zanim to nastąpi musisz wiedzieć jak wyglądało publikowanie reklam przed siecią reklamową i jak to wygląda obecnie.
Sieć reklamowa kiedyś i dziś
Dawniej, aby dotrzeć do swojej grupy docelowej w Internecie, firmy wyświetlały swoje reklamy w serwisach branżowych. Zaletą tego sposobu, było bardzo precyzyjne kierowanie na sprofilowaną grupę osób o określonych zainteresowaniach. Jednak bardzo dużą wadą była czasochłonność „ustawienia” takiej kampanii. Negocjacje z serwisem, szukanie portali tematycznych, osobne rozliczenia za reklamę z każdym serwisem, nieustandaryzowane rozmiary reklam i wiele innych – powodowały, że chcąc skalować taki typ reklamy wiązało się to z większym zaangażowaniem czasowym.
Sieć reklamowa Google dała możliwość wyświetlenia reklam w dowolnym serwisie niemal natychmiast. Obecnie ta sieć to ponad 35 milionów stron i aplikacji na całym świecie. Udostępniają one swoją powierzchnię reklamową, w której każdy reklamodawca ma możliwość wyświetlenia reklam poprzez licytację w aukcji reklamowej.
Co to jest Google AdSense?
Google AdSense to narzędzie, które umożliwia właścicielom (tzw. wydawcom) stron internetowych na zarabianie na reklamach w ich serwisach. Wydawca udostępnia przestrzeń reklamową, w której wyświetlić mogą się reklamy. Jeżeli użytkownik kliknie w reklamę to wydawca z tego tytułu otrzymuje prowizję. Reklamy mogą być dopasowane do danego użytkownika na podstawie wielu czynników, m.in. zainteresowań użytkownika, jego lokalizacji, wieku, płci, kontekstu danej strony, itp.
Google AdSense umożliwia wydawcom udostępnienie powierzchni reklamowej i zarabianie na reklamach.
Czym jest Google Ads?
Google Ads (dawniej znany jako Google AdWords) przeznaczony jest dla firm, które pragną promować swój biznes w wyszukiwarce Google oraz w sieci reklamowej Google. System reklamowy ułatwia firmom dopasowanie usług do potencjalnych klientów. Reklamodawcy biorą udział w aukcji reklam – licytowane są słowa kluczowe wpisywane przez użytkowników. Zwycięzca aukcji reklamowej zajmuje wyższą pozycję wśród płatnych wyników wyszukiwania. Aukcje dotyczą również sieci reklamowej Google – tam licytowane są tak zwane placement’y, czyli miejsca, w których wyświetlają się reklamy graficzne/video. Reklamodawca zostaje obciążony płatnością dopiero wtedy kiedy użytkownik kliknie jego reklamę. Ten model rozliczeniowy jest najczęściej stosowany w Google Ads.
Google Ads umożliwia emisję reklam graficznych/video na powierzchni wydawców z Google AdSense
Kampanie Google Ads w sieci reklamowej Google
Kwestię reklam w wyszukiwarce odłóżmy na bok, ponieważ temat tego wpisu dotyczy wyłącznie sieci reklamowej. W Google Ads można stworzyć między innymi kampanię kierowaną na Sieć reklamową Google. Oznacza to, że reklamy wyświetlą się w serwisach, które należą do programu Google AdSense. Mówiąc krótko – reklama wyświetli się na stronach, które użyczyły przestrzeń reklamową Google’owi, aby mógł tam pokazywać ich reklamy. Więcej wygranych aukcji reklam = więcej wyświetleń reklam w sieci reklamowej.
Pamiętaj, że Google Ads używany jest przez firmy, które chcą reklamować swoje usługi. Ponoszą oni koszt jeżeli użytkownik kliknie reklamę w sieci reklamowej. Z kolei Google Adsense to system dla wydawców, którzy udostępniają powierzchnię reklamową na swoich stronach i zarabiają na prowizji od kliknięcia użytkowników w reklamę, która wyświetliła się w ich serwisie.