Google Ads (AdWords) – 24 wskazówki w optymalizacji kampanii reklamowej

Dodaj notatkę

Masz pamięć dobrą, ale krótką? Wprowadzając kluczowe zmiany, możesz dodać adnotację na koncie reklamowym. Zmiany budżetów, modyfikowanie strategii ustalania stawek, dodawanie słów wykluczających, włączenie nowej kampanii, zmiana landing page – tak dużo dzieje się, że ciężko przypomnieć sobie co i kiedy miało miejsce. Z notatkami ocena efektywności kampanii po wprowadzeniu zmian jest to o wiele prostsza.

Twórz listy wykluczających słów kluczowych

Twoje kampanie zawierają już kilkaset, albo nawet kilka tysięcy słów wykluczających? Zapewne ciężko połapać się w tym co tak naprawdę zostało wykluczone. Jeżeli w dodatku dostajesz alerty o słowach, które blokują wyświetlanie reklam w wyszukiwarce to z pewnością rozwiązaniem Twojego problemy słów listy wykluczających słów kluczowych.

Popraw geo-targetowanie

Każda kampania domyślnie jest kierowana do osób, które znajdują się w wybranych lokalizacjach jednak reklamy wyświetlić mogą się również osobom, które przebywają regularnie w tych miejscach lub też są nimi zainteresowane. O ile w pierwszym i drugim wariancie mamy pewność, że użytkownik fizycznie jest tam lub bywa, to w wariancie trzecim wiemy tylko, że interesuje się wskazaną przez nas lokalizacją. Warto sprawdzić raport lokalizacji, aby dowiedzieć się z których lokalizacji generowane są konwersje. Jeżeli w raportach pojawią się inne lokalizacje i nie będą one skuteczne to jest to jasny sygnał do zawężenia kierowania. Wówczas lepszym rozwiązaniem jest zmiana tej na kierowanie do osób fizycznie będących lub bywających w tych miejscach, które wskażemy w ustawieniach kampanii Google Ads.

Ustaw „Kierowanie”’ dla kampanii na sieci reklamowej

Twoje listy remarketingowe nie są zbyt obszerne i liczą zaledwie kilkuset użytkowników, a mimo to kampania generuje ponad przeciętny zasięg i co najważniejsze generuje kiepskie wyniki sprzedażowe?

Każda kampania kierowana na odbiorców w sieci reklamowej jest domyślnie tworzona z ostawieniem „Obserwacja”. Oznacza to, że nawet jeżeli dodasz do kampanii listę remarketignową to i tak będzie ona kierowania również do osób spoza tej listy. Aby ograniczyć kierowanie wyłącznie do odbiorców, którzy w przeszłości mieli styczność ze stroną internetową wystarczy wybrać opcję „Kierowanie”. Drobny szczegół? Jednak potrafi niekiedy zaoszczędzić bardzo dużo budżetu!

Numer telefonu widoczny w godzinach otwarcia

Zdarza się, że klienci dzwonią do Ciebie po interakcji z reklamami Google Ads i nie mogą się do Ciebie dodzwonić, ponieważ jeszcze nie otworzyłeś biura lub jest już kilka godzin po zamknięciu? Ustaw harmonogram, który umożliwi wyświetlanie numeru telefonu w konkretnych dniach i godzinach. Większość osób podejmuje tylko jedną próbę kontakty, zatem pamiętaj, aby nie pominąć tego punktu. Ustaw poprawnie godziny wyświetlania numeru telefonu.

Nie duplikuj słów na koncie reklamowym

Rozbudowujesz kampanię? Upewnij się, że nie duplikujesz wcześniej dodanych słów kluczowych. Te same słowa w różnych grupach reklam czy kampaniach utrudnią analizę efektywności, a także niekorzystnie wpłynąć mogą na całość prowadzonych działań. Co do zasady nie duplikujemy słów kluczowych w Google Ads!

Twórz przemyślane struktury kampanii

Przygotuj listę usług/produktów, które chcesz promować. Podziel je na mniejsze grupy. Nie wrzucaj wszystkich słów kluczowych do jednej grupy reklam, ponieważ dostosowanie tekstu reklamowego będzie wówczas niemożliwe lub bardzo trudne. Niech struktura konta reklamowego odzwierciedla strukturę Twojego sklepu lub strukturę Twojej oferty. Dziel kampanie na kategorie, słowa powiązane z lokalizacjami, słowa produktowe, słowa bardzo ogólne. Osobno wydziel kampanię z frazami nawiązującymi do Twojej marki. Im bardziej szczegółowy podział, tym większa kontrola nad wydatkami i efektywnością poszczególnych grup tematycznych dla słów kluczowych. Oczywiści wszystko z umiarem – nie przesadź w Tworzeniu zbyt wielu grup reklam, które mogą nie wygenerować wyświetleń. Jeżeli chcesz upewnić się, że słowo kluczowe, które wybrałeś jest wyszukiwane przez użytkowników – użyj narzędzia do planowania słów kluczowych.

Skuteczne typy dopasowania słów kluczowych?

Nie dodawaj wszystkich słów kluczowych w dopasowaniu przybliżonym (broad). Kontroluj sytuację i dodaj węższe typy dopasowań – exact (ścisłe) i phrase (do wyrażania). Pamiętaj, że dopasowanie przybliżone jest najszerszym typem dopasowania i możesz zacząć wyświetlać reklamy na słowa, które nie są w ogóle powiązane z Twoją ofertą. Warto wówczas sumiennie pracować z raportem wyszukiwanych haseł, aby dodać jak najwięcej wykluczających słów kluczowych w kampanii kierowanej na wyszukiwarkę Google.

Nie pozwalaj na wprowadzanie automatycznej akceptacji proponowanych reklam!

Dla leniwych to dobre rozwiązanie, jednak jeżeli chcesz mieć pełną kontrolę nad komunikacją reklam wykorzystywanych w Gogole Ads to warto ją wyłączyć. Wystarczy odwiedzić ustawienia konta, a następnie zaznaczyć opcję „Nie stosuj automatycznie propozycji reklam”. Jak widzisz na poniższym screenie jest ona niezalecana, ale dla większej kontroli reklam warto jest samodzielnie wprowadzać zmiany w tekstach reklamowych.

Włącz szczegółowe raporty o połączeniach telefonicznych

Informacja o wygenerowaniu połączenia może być nie wystarczająca. Dodatkowe raporty znajdujące się w „Szczegóły połączeń” wskażą więcej informacji o danym połączeniu telefonicznym.

  • Dowiesz się jaki był dokładny czas trwania połączenia telefonicznego.
  • Zyskasz także informacje o numerze telefonicznym rozmówcy.
  • Status Odebrane lub Nieodebrane pozwoli Ci kontrolować jak wiele połączeń została obsłużona, a ile z nich nie zostało w ogóle odebranych.
  • Szczegóły połączeń określają również czy połączenie zostało wygenerowane z poziomu reklamy tekstowej czy też bezpośrednio z witryny internetowej, w której znajduje się wój numer telefonu
  • W przypadku połączeń generowanych z witryny jest również możliwość określenia czy dane połączenie zostało wygenerowane po kliknięciu w numer telefonu lub też w wyniku ręcznego wybrania numeru na smartfonie.

Połącz Google Ads z Google Analytics i włącz automatyczne tagowanie

Prowadząc kampanię w Google Ads na pewno przyjdzie czas na analizę działań w Google Analytics. Jeżeli nie połączysz konta Google Ads z Google Analytics to stracisz możliwość oceny skuteczności poszczególnych kampanii, grup reklam czy też słów kluczowych, bowiem cały ruch z kampanii zostanie przypisany do not set.

Pamiętaj też, aby na poziomie konta upewnić się, ze jest włączone automatyczne tagownaie.

Używaj narzędzia do podglądu reklam

Nie generuj wyświetleń reklam, które nie prowadza do kliknięć. Wpływasz tym samym na obniżenie współczynnika kliknięć (CTR). Jeżeli często wyszukujesz w Google, aby odnaleźć swoje reklamy i w nie klikasz to przestań pogarszać wyniki swoich reklam.

Skorzystaj z Podglądu i diagnostyki reklam. Możesz sprawdzić czy woja reklama wyświetliłaby się na dowolne zapytanie. W dodatku możesz wybrać język, rodzaj urządzenia, a nawet lokalizację użytkownika. To narządzie daje Ci o wiele więcej możliwości niż wpisanie fraz kluczowych bezpośrednio w wyszukiwarce.

Zautomatyzuj pracę ze skryptami

Skrypty pozwalają zaoszczędzić wiele godzin powtarzalnej pracy, które musiałby wykonać specjalista Google Ads. W zasadzie skrypty Google Ads są w stanie pomóc praktycznie we wszystkim co możliwe jest do wdrożeni na koncie Google Ads lub do raportowania. Jeżeli pewna czynność zajmuje Ci wiele czasu i robisz ją systematycznie. Warto zastanowić się nad wdrożeniem skryptu, który zoptymalizuje czas Twojej pracy.

Skrypty pomogą np. sytuacji kiedy chcesz:

  • Dostosować stawki w zależności od warunków atmosferycznych
  • Dostosować stawki wg własnego harmonogramu, np. dostosowanego do kampanii telewizyjnej.
  • Stworzyć raport budżetowy w arkuszach Google
  • Otrzymywać alerty o stronach z błędem 404
  • Automatycznie wykluczać miejsca docelowe
  • Odliczanie do zakończenia promocji
  • Wstrzymanie kampanii, które przekroczą budżet dzienny

Znajdź nowe słowa kluczowe

Jest wiele sposobów na tworzenie listy słów kluczowych na potrzeby kampanii Google Ads. Poniżej 4 najpopularniejsze metody na pozyskiwanie pomysłów o słowach kluczowych.

  • Planer słów kluczowych, dostępny z poziomu konta Google Ads. Umożliwi poznanie nowych słów kluczowych wzbogaconych m.in o statystyki wolumenu zapytań i przewidywanych stawek kosztu kliknięci.
  • Raport wyszukiwanych haseł jest również dostępny z poziomu Google Ads. Znajdziesz w nim wyszukiwane zapytania. Dla najpopularniejszych i generujących konwersje możesz wyodrębnić nowe grupy reklam. W ten sposób zaczniesz rozbudowę swojej obecnej kampanii.
  • Ubersuggest jest narzędziem umożliwiającym odkrywanie słów kluczowych również w języku polskim.
  • Answer The Public pozwala odszukać pytania użytkowników. W ten sposób możemy sprawić, aby reklama i treści strony była odpowiedzią na to czego szukają odbiorcy.

Namieszałeś w kampanii? Odszukaj zmianę z przeszłości

Historia zmian umożliwia odnalezienie nawet najmniejszej zmiany na koncie Google Ads. Zmiany te dotyczą m.in. reklam, słów kluczowych, stawek, budżetu, konwersji, sieci, odbiorców, dostępów do konta. Każda nawet najmniejsza zmiana zostanie odnotowana. W przypadku zarządzania kontem reklamowym przez wielu użytkowników, można zobaczyć który użytkownik wprowadził zmianę.

Śledź połączenia telefoniczne w Twojej witrynie

Raportowanie połączeń telefonicznych po kliknięciu w reklamę jest bardzo często wykorzystywane do mierzenia efektywności kampanii Google Ads. Natomiast pomiar połączeń telefonicznych w witrynie nie cieszy się aż tak dużą popularnością, a potrafi dostarczy dużo cennych informacji na temat skuteczności kampanii. Nie każdy użytkownik klika „Połącz” widoczne przy reklamie tekstowej. Po wejściu na stronę uwaga użytkowników bardzo często skupia się na zakładce Kontakt, gdzie bardzo często zamieszczany jest numer telefonu. Dzięki numerowi przekierowania Google możemy śledzić nawet te połączenia, które zostały wybrane z innego urządzenia niż to, z którego nastąpiła interakcja z reklamą Google Ads.

Dopasuj reklamę do odpowiedniego landing page’a

Jeżeli użytkownik szuka określonego produktu lub usługi to użyj strony, na której znajdzie to czego szuka. Unikaj kierowania użytkownika na stronę główną z fraz bardzo dokładnie opisujących to czego szuka. Im bardziej ułatwisz odbiorcom dotarcie do odpowiedniej strony w witrynie, tym większa szansa na wygenerowanie konwersji.

Nie przesadzaj z nadmiarem informacji na stronie. Spraw, aby landing page był czytelny, a zarazem sprzedażowy i zawierał te informacje, których szuka użytkownik.

Odpocznij, dzięki regułom niestandardowym

Wstrzymuj, wznawiaj dowolne o zaplanowanej porze swoje kampanie, grupy reklam czy reklamy. Zwiększaj lub obniżaj stawki wg określonych przez Ciebie wytycznych. Scenariuszy na tworzenie reguł niestandardowych jest wiele, mogą to być np.:

  • Zwiększenie stawki kosztu kliknięcia o dowolną wartość procentową jeżeli udział wyświetleń na pierwszej pozycji spadnie poniżej danej wartości procentowej.
  • Wstrzymanie grup reklam, które generują koszt konwersji powyżej określonej wartości
  • Wstrzymanie słów kluczowych, które wygenerowały konwersję, ale ROAS (przychód/koszt) jest poniżej poziomu rentowności
  • Włączenie reklam, które przypisane mają określoną etykietę
  • Wstrzymaj grupę reklam, która wyda określony budżet, ale nie zostanie wygenerowana żadna konwersja.

Pozyskuj bezpłatne kliknięcia z Zakupy Google

Bezpłatne informacje o produkcie – umożliwiają na wyświetlenie informacji o produktach w Grafice Google, wyszukiwarce Google, oraz na karcie Zakupy Google. Ruch na stronie nie będzie oszałamiający, ale warto wzbogacić swoje działania reklamowe również o ten kanał dotarcia do użytkowników.

Aby włączyć możliwość skorzystania z generowania bezpłatnych kliknięć należy włączyć tę opcję w Google Merchant Center (zakładka Rozwój > Zarządzaj programami)

Dokładniej analizuj lokalizacje użytkowników

Sprawdź dokładniejsze lokalizacje, w których znajdowali się odbiorcy lub lokalizacje interesujące osoby, które wygenerowały ruch w kampanii. Odwiedź raport Lokalizacji i wybierz Dopasowane lokalizacje. Tu sprawdzisz jak wyglądają statystyki dla województw, miast czy też dzielnic.

Sprawdź z kim konkurujesz w aukcjach reklam

Szczegółowe dane o wynikach konkurentów są nam nieznane i nie można ich podejrzeć z poziomu konkurencyjnego konta reklamowego. Jednak jest kilka wskaźników, które pokazują nam jak wypadamy na tle konkurencji. Takim raportem jest analiza aukcji, z którego dowiesz się jak wygląda między innymi udział wyświetleń.

Raport dostępny jest na poziomie kampanii, grupy reklam czy nawet słowa kluczowego.

Optymalizuj kampanię wg pory dnia

Obserwujesz wzmożone zainteresowanie Twoją ofertą o określonej porze dnia i taka sytuacja dzieje się systematycznie? Możesz dostosować wyświetlanie reklam wg godzin w ciągu dnia poprzez uwzględnienie, wykluczenie konkretnych przedziałów godzinowych oraz zwiększenie lub obniżenie stawek kosztu kliknięcia.

Dodaj segment pory dnia, aby przeanalizować jak w dłuższej perspektywie czasu wyglądają statystyki godzina po godzinie. Zyskasz pewność, że zmiany, które prowadzisz będą zasadne i wpłyną na poprawę efektywności kampanii

Pozbądź się ograniczonego budżetu kampanii

Masz określony miesięczny budżet? Nie możesz go przekroczyć, a kampania „krzyczy”, że możesz realizować znacznie większe budżety. Jeżeli jedna z Twoich kampanii wyświetla stan „Ograniczona z powodu budżetu” wiedz, że podniesienie budżetu to nie jedyne rozwiązanie. Jest kilka innych możliwości, które pomogą Ci zwiększyć sprzedaż

Wstrzymanie słów

Sprawdź, które słowa generują wyłącznie koszt i nie dają konwersji w dłuższym okresie czasu. Sprawdź również czy na koncie nie masz słów, które w przez kilka ostatnich miesięcy nie wygenerowały bardzo drogich konwersji. Warto zastanowić się nad ich wstrzymaniem.

Wykluczenia słów

Kolejnym sposobem jest dodawanie wykluczających słów kluczowych. Pozwala to wyeliminować wyświetlenia na zapytania, które są nieefektywne. W tym przypadku odwiedzić należy raport wyszukiwanych haseł, który wskaże nam historyczne dane na temat skuteczności konkretnych słów, które wygenerowały interakcję z reklamą tekstową.

Obniżenie stawek

W przypadku ograniczonego budżetu dobrą praktyką jest obniżenie stawek kosztu kliknięcia dla poszczególnych słów kluczowych, które mogą wpływać na ograniczenia budżetowe. Zmiany te należy wprowadzić po wcześniejszej analizie i wdrożyć zmiany stosowne do danej strategii ustalania stawek.

Obniżenie stawek dla urządzeń

Dodatkowo warto również zapoznać się ze statystykami kampanii na urządzeniach. Możliwe, że obniżenie stawek kosztu kliknięcia np. dla smartfonów pozwoli na wygenerowanie większego ruchu przy tym samym budżecie dziennym.

Obniżenie stawek dla lokalizacji

Jeżeli kierujesz kampanię na całą Polskę to możesz sprawdzić jakie statystyki mają mniejsze obszary, a następnie wykluczyć je lub wyodrębnić jako osobne kierowanie i zmniejszyć dla niego stawkę, aby wyświetlać się rzadziej w lokalizacjach, które np. generują zbyt wysokie koszty i dostarczają drogie konwersje.

Dodaj rozszerzenia reklam

Rozszerzenia reklam pozwalają zwiększyć powierzchnią reklamową w wyszukiwarce. Reklama zajmuje większą powierzchnię i jest bardziej widoczna. Lepsza widoczności wpływa na większą klikalność reklam, a ta wpływa na interakcję z większą grupą odbiorców.

Rozszerzenia ułatwiają również użytkownikom kontakt reklamodawcą oraz zapoznanie się z ofertą. Tworząc rozszerzenia warto zastanowić się czego może potrzebować odbiorca i w jaki sposób chcemy zachęcić go do skorzystania z naszych usług. Do wyboru masz m.in. rozszerzenia linków do podstron, promocji, objaśnień, informacji w witrynie, cen, lokalizacji, połączeń telefonicznych.

Nie zapomnij o Call To Action

Każda reklama powinna mieć wezwanie do działania (call to action). Dla sklepów internetowych będzie to np. Kup teraz, Zamów online czy Kup online. W przypadku kampanii nastawionych na pozyskiwanie danych kontaktowych od potencjalnych klientów może to być Wyślij zapytanie, Wypełnij formularz, itp. Niech wezwaniem do działania będzie zachęcenie użytkownika do podjęcia akcji po przejściu na stronę internetową.

Popraw Wynik jakości

Wynik jakości (Quality Score) to metryka na poziomie słów kluczowych, która określa jakość prowadzonych działań. QS określany jest w skali od 1 do 10. Im wyższy wynik jakości tym większa szansa na osiągnięcie lepszych rezultatów. Na ostateczną wartość QS wpływają jego trzy składowe: trafność reklamy, przewidywany współczynnik kliknięć, a także jakość strony docelowej, na którą przechodzą użytkownicy z reklam tekstowych.

QS jest bardzo ważny, ponieważ nawet z wyższym wynikiem jakości i niższą stawką można zająć wyższe pozycje reklam, niż reklamodawcy, którzy ustawili wysokie stawki, mając niższy wynik jakości.

Related Posts